Tuesday, November 22, 2011

ISU NFC DAN PENGURANGAN KAKITANGAN AWAM

Blog House PK (parpukari.blogspot.com) menyentuh dakwaan palsu portal berita propembangkang kononnya Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil telah mengeluar kenyataan menyatakan keluarganya layak mendapat projek Pusat Feedlot Kebangsaan (NFC).

Katanya, portal yang sangat terkenal dengan fitnahnya, Malaysiakini, akhirnya mengakui bahawa dengan sengaja telah memfitnah.

“Walaupun terdapat ralat yang dibuat, tetapi ralat itu sebenarnya hanya untuk mengelakkan daripada perangkap undang-undang setelah Rafizi Ramli (Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat) bakal berhadapan dengan tindakan NFC,” katanya.

Ujarnya, modus operandi Malaysiakini amat mudah. Timbulkan persepsi dan selepas para pembacanya terutama sekali yang malas membuat rujukan dan mentelaah telah pun membuat kesimpulan berdasarkan arah yang dipandu oleh portal berkenaan, maka ralat pun dikeluarkan bagi memperlihatkan seolah-olah portal tersebut sedang memperbetulkan semula kesalahan yang telah dilakukannya.

Blog Sungai Rapat Online (pengundisetiasungairapat.blogspot.com) pula mengulas rasa tidak berpuas hati pemimpin pembangkang apabila mereka dihalang masuk untuk melawat projek ladang ternakan lembu NFC.

Katanya, tindakan pengawal keselamatan ladang terbabit adalah wajar. Adakah dengan membiarkan pemfitnah masuk pusat ternakan lembu itu mampu selesaikan masalah? Sudah pasti banyak lagi perkara yang akan difitnah oleh sang pemfitnah.

“Adakah wajar membiarkan konco-konco Anwar untuk mencari kesalahan demi kesalahan seolah-olah macam PKR tidak pernah buat salah?

“Harus diingat projek ini adalah projek penswastaan Pusat Feedlot Kebangsaan yang ditawarkan kepada dua syarikat yang berkaitan dengan haiwan ini termasuk satu daripada syarikat itu dari luar negara. Syarikat dari luar negara iaitu Lambert Corp. telah menarik diri,” katanya.

Blog Pisau.net (www.pisau.net) pula menyifatkan Rafizi dan Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail sebagai pengurus dan penyelia kilang fitnah parti itu. Katanya, mereka mempunyai produk baru iaitu lembukan rakyat dengan dakyah fitnah dan putar belit fakta mengenai projek NFC.

“Makanya berkokok sakan haprak pakatan dengan bermodalkan fitnah tanpa sedar dilembukan oleh Saifuddin dan Rafizi untuk menghancurkan lawan politik mereka.

Seluruh negara pernah digemparkan pembohongan Saifuddin mengenai kes kapal selam tak boleh menyelam, yang akhirnya terpecah tembelang dan terbukti terdedah Saifuddin perbodohkan rakyat seluruh negara. Kemudian Rafizi pula kantoi dalam beberapa siri pembohongan. Dia orang kata cuma ada lembu seekor dalam projek NFC. Memang budak Rafizi tak buat homework,” katanya.

Blog Gerakan Anti PKR (gerakan-anti-pkr.blogspot.com) pula mempertikaikan sikap Rafizi yang tidak menyerang kartel-kartel daging yang menguasai pasaran daging dan menentukan harga barangan berkenaan.

“Sebaliknya Rafizi menyuarakan tohmahan kartel-kartel daging yang terjejas kerana NFC dengan harapan, orang ramai hanya berminat mendengar tetapi tidak berminat untuk mentelaah kembali laporan Ketua Audit Negara terutama pada muka surat 135 sehingga 145 berkenaan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Kesilapan terbesar bagi Rafizi ialah dia terlalu berterus-terang yang dia adalah pencacai kartel daging yang enggan berkongsi pembahagian RM1.5 bilion dengan sebuah syarikat bumiputera!!,” katanya.

Sementara itu, cadangan untuk mengurangkan kakitangan awam oleh Setiausaha Bahagian Penerangan DAP, Tony Pua terus mendapat perhatian penulis blog. XpressMinda (xpressminda.wordpress.com) mengulas;

“Sekarang kita ada lebih kurang 1.2 hingga 1.3 juta kakitangan awam dan paling tidak, kurang-kurang separuh juga daripadanya akan tanam jagung di kampong kalau DAP,Pas dan PKR memerintah Malaysia nanti. Ni belum pun diberi peluang berkuasa tapi dah punya planning jahat. Mahu cecah ratus ribu beb yang bakal gigit jari termasuk puluhan ribu totok Pas dan PKR yang selalu buat onar sabotaj sana sini itu,: ujarnya.

Katanya, yang pastinya andai takdir Pakatan Rakyat (PR) memerintah maka ramai yang akan jadi penggangur dan hilang kerja semata-mata untuk memenuhi cita-cita kemaruk kuasa pihak pembangkang.

Blog MyKMU.net (www.mykmu.net) pula mengucapkan tahniah dan selamat maju jaya kepada semua kakitangan awam yang mana sekarang begitu giat sekali menyokong pakatan haram pembangkang.

“Minta maaf, orang Melayu mana yang sekolah Melayu memang tak tahu, sebab berita ini (kenyataan Tony Pua) disiarkan sebuah akhbar Cina, Sin Chew Daily. Harakah yang selalu jadi bahan rujuk Melayu propembangkang tak akan petik cerita ini atas sebab akan menjatuhkan lagi ranting pakatan haram pembangkang yang sedang berada diparas tidak selamat keparas sangat tidak selamat.

“Penulis tidak mahu cakap banyak sebab mahu orang-orang kerajaan berfikir sendiri untung nasib mereka kalau memilih puak-puak ini menjadi pemerintah besok. Di Malaysia, kita tidak mewajibkan orang kerajaan mengundi kerajaan macam mana yang pernah berlaku parti Golkar bawah pimpinan Suharto di Indonesia dulu,” katanya.

Blog MY Massa (mymassa.blogspot.com) berkata, jika kakitangan kerajaan merasakan pembangkang dapat membela nasib mereka, ternyata mereka silap. Katanya, belum berkuasa, DAP telah berani mengisytiharkan untuk mengecilkan saiz jabatan kerajaan. Ini bermakna makin ramai yang bekerja dengan kerajaan akan hilang pekerjaan.

Lihatlah apa yang berlaku di Selangor. Mereka mengurangkan jawatan terutamanya di GLC (syarikat milik kerajaan negeri) dengan menamatkan pekerja-pekerja kontrak atau memecatnya. Kononnya untuk mengurangkan kos operasi. Dalam masa yang sama, mereka tambah jawatan lantikan politik (melantik ahi DAP, PKR dan Pas) yang lebih tinggi grednya. Silap mata mudah untuk menipu rakyat. Mahukah anda perkara ini berlaku kepada diri anda atau keluarga anda? Hilang mata pencarian dek sikap tamak DAP yang menggunakan dasar kerajaan untuk meraih undi kaum tertentu,” katanya.

No comments:

Post a Comment