Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB), satu nama gah
dalam industri perbekalan air terawat, dan merupakan GLC yang tidak asing lagi
dibawah pentadbiran Kerajaan Pas Kelantan. Namun, sejarah konflik dalaman telah
bermula sejak 1995 lagi, apabila kerajaan negeri telah menswastakan bekalan air
kepada Thames Water Pte. Ltd., dikenali sebagai Kelantan Water Sdn Bhd. (KWSB),
manakala hampir kesemua kakitangan itu diserap kedalam pentadbiran baru KWSB.
Pada 1999, bermula episod baru. Kerajaan
negeri dan KWSB telah membuat persetujuan bersama untuk penamatan Thames Water
Pte Ltd sebagai badan yang bertanggung jawab keatas perbekalan air di Kelantan
dan ditukar kepada satu organisasi baru dikenali sebagai Air Kelantan Sdn Bhd
sehingga kini.
Kemudian wujud ura-ura penyingkiran
Pengarah Urusan pada akhir 2005 yang terkenal amat tegas dalam isu kronisme,
nepotisme dan penyalahgunaan kuasa. Usaha berterusan pihak yang ada tidak
senang dengan beliau sampai ke kemuncaknya pada akhir 2007 apabila beliau telah
diarah meninggalkan kerusi panas nombor satu AKSB tersebut.
Pada 2008, kerusi panas ini sekali lagi
bertukar tempat dan kerajaan negeri telah melantik anak watan dari PLUS sebagai
Pengurus Besarnya. Kecetekan pengalaman dalam pembekalan air dan mengurus
tadbir sebuah syarikat GLC seperti AKSB telah merencatkan usaha satu puak yang
ingin terus berkuasa.
Maka pada akhir 2010, kerajaan negeri telah
megarahkan beliau mengosongkan kerusi tersebut. Pertengahan 2011, kerajaan
sekali lagi membuat kesilapan dalam melantik Pengurus Besar AKSB yang baru.
Perlantikan yang dibuat secara rambang telah menyebabkan AKSB terus bergolak
dan terumbang-ambing.
Kecetekan pengalaman dan sifat ‘yes man’ kepada tangan-tangan ghaib
dibelakang AKSB antara faktor konflik dalaman ini semakin parah. Natijah
daripada pergolakan dalaman tersebut, dirumuskan 10 dalil kegagalan kerajaan
negeri dan AKSB khususnya dalam mentadbir urus perbekalan air kepada seluruh
rakyat negeri Kelantan:
1. Kerugian terkumpul AKSB bagi tahun berakhir 2011 dijangkakan
mencecah RM11 juta. Untuk itu, pengguna bakal dibebankan dengan cadangan
kenaikan harga tarif air yang baru pada 2012 bagi menampung kerugian tersebut.
2. Kegagalan Projek Air Tidak Berhasil (Non Revenue Water / NRW) telah
menelan kos RM130 juta. Projek yang bermula pada Julai 2008 dan berakhir pada
Ogos 2011 gagal menterjemahkan sebarang kesan positif terhadap sistem bekalan
air secara menyeluruh.
3. Kegagalan projek penukaran meter air kepada smart meter berjumlah 80,000 unit dalam Projek NRW, melibatkan kos
hampir RM12 juta, namun penukaran hanya setakat 40,000 unit sahaja, setelah
diakui kegagalan fungsi meter tersebut.
4. Kegagalan projek pembinaan Telaga Jejari di Jajahan Jeli yang
dicanangkan teknologi terkini dan diuar-uarkan jajahan tersebut akan tiada lagi
masalah bekalan air. Namun hasil sebaliknya berlaku dimana masih terdapat
kawasan di Jeli yang dicatu bekalan air.
5. Kegagalan mengatasi krisis kecemasan bekalan air secara menyeluruh
dan bayangkan AKSB hanya mempunyai enam lori tangki air untuk digerakkan dalam
satu-satu masa kecemasan atau ketika berlakunya krisis bekalan air.
6. Kualiti dan tekanan air yang masih membelenggu rakyat secara amnya
malah kawasan Bandar juga masih terdapat kualiti dan tekanan air yang tidak
memuaskan.
7. Kekerapan kerosakan pam di loji-loji air utama seperti Loji Rawatan
Air Bukit Remah di Tanah Merah, Loji Rawatan Air Pahi di Kuala Krai dan Loji
Rawatan Air Merbau Chondong namun kegagalan tersebut diletakkan keatas pihak
lain untuk mengalih perhatian pengguna / rakyat.
8. Hutang tertunggak dianggarkan RM12 juta, namun tiada tindakan agresif untuk mendapatkan semula
bayaran bil tertunggak ini. Mungkin pengurusan tertinggi AKSB sibuk dalam
mencapai misi peribadi untuk terus berkuasa dan bertelagah sesama sendiri.
9. Kos tinggi menaik taraf Loji Rawatan Air Pintu Geng yang mnenelan
kos RM58 juta dan difahamkan kos sebenar hanyalah RM35 juta sahaja. Kenaikan
mendadak kos ini telah pun dipersoalkan diperingkat tertinggi AKSB, namun
terdapat tangan-tangan ghaib yang menidakkannya.
10. “Masalah Air Di Kelantan Selesai Pada 2027” itulah kenyataan
yang dibuat oleh Exco Perumahan, Kerjaraya, Utiliti & Alam Sekitar Negeri
pada April 2011. Untuk memaklumkan kepada seluruh rakyat bahawa rakyat terpaksa
menunggu selama 16 tahun lagi untuk melihat 100 peratus liputan air bersih
diseluruh negeri akan terlaksana oleh AKSB.
-
RAHMAN
ISKANDAR KOTA BHARU
No comments:
Post a Comment