Saturday, June 9, 2012

SELANGOR PERLU JELASKAN TUJUAN SEBENAR JUAL ASET PKNS




SHAH ALAM 21 Sept – Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor didesak memberi penjelasan tiga aset milik Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) yang didakwa dibuat kepada sebuah syarikat pelaburan amanah.
    Ketua Penerangan Badan Perhubungan UMNO Selangor, Abdul Shukor Idrus berkata, penjualan tiga aset tersebut iaitu Kompleks PKNS disini, Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) dan Menara PKNS di Petaling Jaya dilihat tidak wajar kerana ia menimbulkan pelbagai persoalan dan keraguan.
    Ini kerana katanya, sejak diwujudkan pada 1964, perbadanan itu dilihat telah berjaya membangunkan negeri ini termasuk meningkatkan taraf sosioekonomi rakyat selaras dengan matlamat penubuhannya.
    “PKNS sejak 1964 dilihat tidak mengalami masalah sama ada dari segi pengurusan dan kewangan malah ia mempunyai aset yang besar terutamanya dalam sektor hartanah. Namun, sejak kerajaan negeri diambil alih oleh pembangkang, timbul pelbagai dakwaan membabitkan kelemahan pengurusan kewangan termasuk pembaziran membabitkan PKNS seperti dilaporkan oleh media sebelum ini. Penjualan aset-aset ini sekiranya berlaku, kita tidak menolak kemungkinan akan menimbulkan banyak implikasai kepada PKNS selain membabitkan para peniaga yang menyewa ruang niaga khususnya di Kompleks PKNS,” katanya kepada pemberita disini hari ini.
    Beliau mengulas laporan sebuah laman blog, http://darulehsantoday.blogspot.com yang mendakwa tiga bangunan yang menjadi kebanggaan PKNS dan rakyat Selangor yang dibangunkan hasil pentadbiran Barisan Nasional (BN) sebelum ini akan diambil alih oleh sebuah syarikat pelaburan amanah bermula Januari 2102.
    Selain pengambilalihan itu, PKNS juga melalui satu surat bertarikh 12 September 2011 kepada penyewa Kompleks PKNS Shah Alam akan menaikkan kadar sewa premis dipusat komersial itu termasuk akan menamatkan sewaan kepada mana-mana peniaga yang kurang berdaya saing.

No comments:

Post a Comment